Pluimen.nl failliet verklaard
Op 18 februari 2025 heeft Rechtbank Rotterdam het faillissement van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Pluimen.nl B.V. (“Pluimen.nl”) uitgesproken. Daarbij is mr. P.C.M. (Patrique) Ouwens aangesteld tot curator en is mr. J.T.P. Pot benoemd tot rechter-commissaris.
Heeft u vragen? Op deze pagina vindt u een antwoord op de meest gestelde vragen met betrekking tot het faillissement van Pluimen.nl. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u een e-mail sturen naar: pluimen@yur.nl.
Gelet op de grote hoeveelheid betrokkenen wordt u vriendelijk verzocht om zoveel mogelijk per e-mail te communiceren.
FAQ – faillissement Pluimen.nl
1. Vordering
Ik heb een vordering op Pluimen.nl Hoe dien ik mijn vordering in?
U kunt uw vordering indienen via ClaimsAgent.nl, klik daarvoor op de volgende link. Bij indiening dient u de aard en omvang van uw vordering te vermelden en bewijsstukken van uw vordering bij te voegen.
Indien u aanspraak wil maken op enig bijzonder recht (bijvoorbeeld een pandrecht of eigendomsvoorbehoud), dient u daarvan schriftelijk en opgave te doen via ClaimsAgent.nl, dit onder vestrekking van alle relevante documentatie waaruit uw recht blijkt. Indien u een bijzonder recht wenst uit te oefenen ten aanzien van specifieke goederen dient u dat tevens via ClaimsAgent.nl kenbaar te maken.
Ik heb een bestelling geplaatst bij Pluimen.nl, maar ik heb geen bericht ontvangen van de curator. Hoe kom ik in contact?
Indien u recentelijk een bestelling geplaatst bij Pluimen.nl wordt u tevens verzocht uw vordering op Pluimen.nl kenbaar te maken via ClaimsAgent.nl. Indien nodig, zal de curator daarna contact met u opnemen.
Hoe lang heb ik de tijd om mijn vordering in te dienen?
In principe heeft u hier enkele maanden (te rekenen vanaf faillissementsdatum 18 februari 2025) de tijd voor. Vorderingen kunnen worden ingediend tot uiterlijk veertien dagen voor de dag van de eerste verificatievergadering. Doordat nog niet is vastgesteld wanneer de eerste verificatievergadering zal plaatsvinden, is het verstandig dat u uw vordering zo spoedig mogelijk indient.
Indien u aanspraak wil maken op enig bijzonder recht (bijvoorbeeld een pandrecht of eigendomsvoorbehoud), is het te meer van belang dat u uw vordering en uw bijzonder recht zo spoedig mogelijk via ClaimsAgent.nl kenbaar maakt.
Hoe weet ik of mijn vordering correct is ontvangen?
U krijgt een automatische e-mail van ClaimsAgent.nl waarin het verwerken van uw vordering wordt bevestigd. Via ClaimsAgent.nl wordt u vervolgens op de hoogte gehouden omtrent de ontwikkelingen van uw vordering.
Moet ik kosten betalen om mijn vordering in te dienen?
Nee, aan het indienen van uw vordering via ClaimsAgent.nl zijn geen kosten verbonden.
Welke bewijsstukken moet ik aanleveren om mijn vordering te ondersteunen?
Als leverancier van Pluimen.nl kunt u denken aan de overeenkomst die van toepassing is met (indien van toepassing) de algemene- en/of leveringsvoorwaarden en facturen.
Heeft u een Pluimen.nl cadeaukaart? Zie dan paragraaf 2 hieronder.
Indien u aanspraak wil maken op enig bijzonder recht (bijvoorbeeld een pandrecht of eigendomsvoorbehoud), dient u daarvan schriftelijk en opgave te doen via ClaimsAgent.nl, dit onder vestrekking van alle relevante documentatie waaruit uw recht blijkt. Indien u een bijzonder recht wenst uit te oefenen ten aanzien van specifieke goederen dient u dat tevens via ClaimsAgent.nl kenbaar te maken.
Hoe wordt bepaald hoeveel geld ik terugkrijg?
De verdeling van de beschikbare gelden verloopt volgens een wettelijk vastgesteld systeem, waarbij de curator eerst de kosten van het faillissement voldoet.
Na voldoening van deze kosten worden de resterende gelden verdeeld onder de schuldeisers. Daarbij geldt een wettelijke rangorde waarbij schuldeisers met een zekerheidsrecht als eerste betaald worden, gevolgd door schuldeisers met een wettelijke preferentie of voorrecht. Daarna komen de ‘gewone’ schuldeisers in aanmerking voor een uitkering.
Het bedrag dat u (mogelijk) zult ontvangen is afhankelijk van uw plek in deze rangorde, de totale ‘opbrengst’ vanuit het faillissement en het aantal schuldeisers in uw categorie. Via de openbare verslagen in het Centraal Insolventieregister kunt u de voortgang van het faillissement volgen. Ook wordt u hiervan via ClaimsAgent.nl op de hoogte gesteld.
Kan ik een claim indienen bij mijn creditcardmaatschappij of betaalprovider (bijv. PayPal, Klarna)?
U kunt mogelijk een beroep kunt doen op de beschermingsregelingen van uw creditcardmaatschappij of betaalprovider. Het is aan te raden hierover contact op te nemen met uw betaalaanbieder.
2. Cadeaubonnen
Wat als ik mijn cadeaukaart al had ingeleverd, maar mijn bestelling nog niet heb ontvangen?
Dat hangt af van de specifieke omstandigheden van het geval. U kunt via ClaimsAgent.nl uw vordering bij de curator indienen. Vervolgens zal er contact met u worden opgenomen.
Kan ik mijn cadeaukaart inwisselen bij een andere partij?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. U kunt via ClaimsAgent.nl uw vordering bij de curator indienen. Hoe u dit doet, leest u hierboven.
Mijn cadeaukaart was een cadeau. Kan de schenker de vordering indienen in plaats van ikzelf?
Nee, alleen de rechthebbende van de cadeaukaart kan de vordering indienen in ClaimsAgent.nl. Hoe u dit doet, leest u hierboven.
Kan ik mijn Puimen.nl cadeaubonnen nog gebruiken?
De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart. Tot nader bericht kunnen cadeaukaarten van Pluimen.nl niet worden verzilverd. Houders van een cadeaukaart worden aangemerkt als schuldeisers en kunnen, net als andere schuldeisers van Pluimen.nl, een vordering indienen in het faillissement via Claimsagent.nl. Op ClaimsAgent.nl vindt u een speciale tool voor het indienen van zo’n vordering.
Heeft u een ‘Pluimenkaart’ (2018 of later), geef dan de 19-cijferige kaartcode, evenals de 6-cijferige pincode op in de daarvoor bestemde velden.
Heeft u een papieren ‘Pluimvoucher’ (2018 of eerder), geef dan de vouchercode (9 tekens) door in de daarvoor bestemde velden. Tevens wordt verzocht om een foto van uw in Pluimvoucher bij te voegen.
3. Communicatie faillissement
Ik wil graag op de hoogte gehouden worden over de status van het faillissement van Pluimen.nl. Waar vind ik die informatie?
Tussentijdse informatie over de stand van zaken in het faillissement wordt niet op individuele basis gegeven, omdat dit een te grote belasting van de curator en kantoorgenoten oplevert. Die tijd (en dus kosten) zouden in mindering komen op het aan de crediteuren uit te keren bedrag.
Iedere drie maanden wordt een openbaar faillissementsverslag gepubliceerd in het insolventieregister van de Rechtspraak. De verslagen van Pluimen.nl vindt u via deze link. Geïnteresseerden kunnen de verslagen raadplegen voor meer informatie.
Hoelang gaat dit faillissement duren?
De gemiddelde doorlooptijd van een faillissement is minimaal een jaar, maar dit hangt in grote mate ook af van de werkzaamheden die de curator in het faillissement zal tegenkomen. Middels de tussentijdse faillissementsverslagen wordt inzichtelijk gemaakt welke werkzaamheden de curator heeft verricht en welke werkzaamheden nog zullen volgen.
Ik heb interesse in de activa uit het faillissement van Pluimen.nl. Waar kan ik mij melden?
Indien u interesse heeft in (een deel van) de activa van Pluimen.nl kunt u een e-mail sturen naar pluimen@yur.nl
Bankruptcy Pluimen.nl – Information for Stakeholders
On February 18, 2025, the Rotterdam District Court declared the bankruptcy of the private limited company Pluimen.nl B.V. (“Pluimen.nl”). Mr. P.C.M. (Patrique) Ouwens has been appointed as the trustee, and Mr. J.T.P. Pot has been designated as the supervisory judge.
On this page, you will find answers to the most frequently asked questions regarding the bankruptcy of Pluimen.nl. If your question is not listed, you can send an email to: pluimen@yur.nl.
Given the large number of stakeholders involved, we kindly request that you communicate primarily via email.
FAQ – Bankruptcy Pluimen.nl
1. Claims
I have a claim against Pluimen.nl. How do I submit my claim?
You can submit your claim via ClaimsAgent.nl by clicking on the following link. When submitting your claim, you must specify the nature and amount of your claim and attach supporting documentation.
If you wish to assert a special right (e.g., a pledge or retention of title), you must submit this in writing via ClaimsAgent.nl, providing all relevant documentation that proves your right. If you wish to exercise a special right concerning specific goods, you must also indicate this via ClaimsAgent.nl.
I placed an order with Pluimen.nl but have not received any communication from the trustee. How can I get in touch?
If you recently placed an order with Pluimen.nl, you are also requested to submit your claim via ClaimsAgent.nl. If necessary, the trustee will contact you.
How long do I have to submit my claim?
In principle, you have several months as of the moment of bankruptcy (February 18, 2025) to submit your claim. Claims may be submitted no later than fourteen days before the date of the first verification meeting. Since the date of the first verification meeting has not yet been determined, it is advisable to submit your claim as soon as possible.
If you wish to assert a special right (such as a pledge or retention of title), it is all the more important to promptly submit your claim and specify your special right via ClaimsAgent.nl.
Do I have to pay any fees to submit my claim?
No, submitting a claim via ClaimsAgent.nl is free of charge.
What supporting documents should I provide to substantiate my claim?
If you are a supplier to Pluimen.nl, you may need to provide the relevant agreement, applicable general and/or delivery terms, and invoices.
If you hold a Pluimen.nl gift card, please refer to Section 2 below.
If you are asserting a special right (such as a pledge or retention of title), you must submit a written notification via ClaimsAgent.nl, including all relevant documentation substantiating your right. If you wish to exercise a special right concerning specific goods, you must also report this via ClaimsAgent.nl.
How is the amount I may receive determined?
The distribution of available funds follows a legally established system, in which the trustee first settles the bankruptcy costs.
After these costs have been paid, the remaining funds are distributed among creditors according to a statutory ranking system. Creditors with special (security) rights are paid first, followed by creditors with statutory preferences or privileges. Thereafter the ordinary creditors are due for payment.
The amount you may receive depends on your position in this ranking, the total assets available in the bankruptcy estate, and the number of creditors in your category. You can monitor the progress of the bankruptcy through the public reports in the Central Insolvency Register. You will also receive updates via ClaimsAgent.nl.
Can I file a claim with my credit card company or payment provider (e.g. PayPayl, Klarna?)
You may be eligible for protection programs offered by your credit card company or payment provider. It is advisable to contact your payment provider for further information.
2. Gift Cards
Can I still use my Pluimen.nl gift cards?
Due to the bankruptcy, you are currently unable to redeem Pluimen.nl gift cards. The trustee is investigating the possibilities for a restart of the company. As soon as more information is available, the trustee will provide an update.
You can submit your claim via ClaimsAgent.nl for the remaining balance on your gift card. Ensure that you upload sufficient supporting documentation so the trustee can verify your claim.
What if I had already redeemed my gift card but had not yet received my order?
This depends on the specific circumstances of your case. You may submit your claim to the trustee via ClaimsAgent.nl. You will be contacted afterward.
Can i redeem my gift card with another company?
No, unfortunately, this is not possible. You may submit your claim via ClaimsAgent.nl. Instructions on how to do so can be found above.
My gift card was a gift. Can the original giver submit the claim instead of me?
No, only the rightful holder of the gift card may submit the claim via ClaimsAgent.nl. Instructions on how to do so can be found above.
3. Bankruptcy Communication
I would like to stay informed about the status of the Pluimen.nl bankruptcy. Where can I find this information?
Interim updates on the bankruptcy proceedings will not be provided on an individual basis, as this would place an excessive burden on the trustee and their colleagues. The time (and costs) associated with such inquiries would reduce the amount available for distribution to creditors.
Every three months, a public bankruptcy report is published in the insolvency register of the Judiciary. You can find the reports for Pluimen.nl via this [link]. Interested parties can review these reports for more information.
How long will this bankruptcy process take?
The average duration of a bankruptcy process is at least one year. However, this largely depends on the specific circumstances and the work involved for the trustee. The interim bankruptcy reports will outline the work completed and the remaining tasks.
I am interested in assets from the Pluimen.nl bankruptcy. Where can I inquire?
If you are interested in (part of) the assets of Pluimen.nl, you can send an email to pluimen@yur.nl.