Mag een werknemer een telefoongesprek opnemen met een werkgever en de inhoud vervolgens openbaar maken?
Recentelijk werd weer een uitspraak gepubliceerd (ECLI:NL:RBDHA:2022:8522) over een werknemer die gesprekken met een werkgever opnam en aan de hand van die opgenomen gesprekken bij de rechter wilde aantonen dat de werkgever bepaalde uitlatingen had gedaan die de werknemer wilde gebruiken om haar vorderingen te onderbouwen.
Lees hieronder de volledige publicatie van het opnemen van een telefoongesprek tussen werkgever en -nemer.
Uitspraak over deze kwestie
De werknemer kwam van een koude kermis thuis. De rechter vond dat de werknemer de arbeidsrelatie ernstig had verstoord door heimelijk een groot aantal opnamen te maken en die vervolgens openbaar te maken.
Hoe zit het ook alweer met het opnemen van gesprekken?
Een gesprek waar je bij aanwezig bent mag je opnemen. Goed werknemerschap kan echter met zich brengen dat een werknemer zijn werkgever meedeelt dat hij van plan is om een gesprek op te nemen, bijvoorbeeld omdat een werknemer bang is dat hij belangrijke dingen vergeet of dat hij niet kan bewijzen dat bepaalde uitspraken zijn gedaan of afspraken zijn gemaakt.
Oneerlijkheid in het gesprek
Maar wat nu als een gesprek wordt opgenomen, de ene partij een bepaalde stelling inneemt over de inhoud van dat gesprek en de andere partij aan de hand van een heimelijke opname aantoont dat die ene partij liegt? Vaak wint dan toch de materiële waarheidsvinding. Heimelijk opnemen mag niet altijd, maar liegen ook niet.
Over sectie Arbeidsrecht
Het arbeidsrecht regelt alles in de relatie die een werkgever heeft met medewerkers. Van proeftijden, arbeidsovereenkomsten en verlof tot wederzijdse rechten en plichten, gelijke behandeling en beëindiging van arbeidsovereenkomsten. De meeste ondernemers krijgen een keer te maken met een arbeidsrechtelijk geschil, hoe vervelend ook.
Een medewerker die niet functioneert bijvoorbeeld, een bedrijfsongeval op jouw terrein, ontslag op staande voet of een situatie met iemand die arbeidsongeschikt is geraakt. Als ondernemer wil jij natuurlijk zo snel mogelijk weten waar jij aan toe bent. Wat zijn de mogelijkheden als werkgever en welke risico’s loop je? Wat zijn de gevolgen van bepaalde beslissingen voor jouw medewerkers? Als ervaren arbeidsrecht advocaten adviseren wij jou van A tot Z.
Meer weten?
Vragen over het artikel ’telefoongesprek opnemen van werkgever’? Of een soortgelijke kwestie met een werknemer of -gever zoals deze? Neem gerust contact met ons op. Arbeidsrechtadvocaat Philip Ekering adviseert jou graag.