Categorie: IE-recht

Mick Jagger versus merk “JAGGER”

Een ingeschreven merk kan onder meer nietig worden verklaard, wanneer de aanvraag om inschrijving van dat merk te kwader trouw is ingediend. Dat sprake was van zo’n “te kwader trouw” is recent aangenomen in een zaak bij het Europees Bureau voor de Intellectuele Eigendom (EUIPO) tussen Mick Jagger en fastfoodketen “JAGGER”. Het EUIPO oordeelde dat de artiest Mick Jagger – althans Musidor B.V. (Musidor), het bedrijf dat zijn merkrechten beheert – “te kwader trouw” was bij de registratie van het Europese merk “MICK JAGGER”. Wat is er precies gebeurd?

Voorgeschiedenis

De Deense fastfoodketen Jagger vroeg in 2016 een merkregistratie aan voor het merk “Jagger Fastfood” voor verschillende soorten fastfoodproducten en horecadiensten. Mick Jagger was daar niet van gediend en gaf Musidor de opdracht oppositie in te stellen tegen de registratie; hij had namelijk zelf de merknaam “Mick Jagger” al eerder geregistreerd voor horecadiensten. Het EUIPO gaf Mick Jagger gelijk. Gezien de merken in dezelfde klassen waren ingeschreven zou de registratie voor verwarring zorgen. Het merk “Jagger Fastfood” werd nietig verklaard.

Verzoek tot nietigverklaring merk ”Mick Jagger”

De Deense fastfoodketen besloot een verzoek tot doorhaling van het merk “Mick Jagger” in te dienen bij het EUIPO. De fastfoodketen stelt dat Musidor de merkregistratie te kwader trouw heeft aangevraagd om de verplichte bewijslast van “normaal gebruik” van het merk te omzeilen. Om het exclusieve merkrecht te behouden moet een merk namelijk vijf jaar “normaal” gebruikt worden. Indien een merk niet binnen vijf jaar normaal wordt gebruikt, kan het vervallen worden verklaard.

De fastfoodketen wijst erop dat de merkhouder meerdere malen dezelfde merknaam heeft geregistreerd voor vrijwel identieke goederen en diensten, met als doel de gebruikstermijn te verlengen en zo de verplichtingen omtrent het aantonen van “normaal” gebruik te ontduiken. Dit patroon van herhaalde registraties vormt volgens de fastfoodketen een duidelijk bewijs van kwade trouw.

Uitspraak EUIPO

Het EUIPO stelde de Deense fastfoodketen ten aanzien van de klasse horecadiensten in het gelijk. Uit de gestelde feiten – het tot driemaal toe registreren van hetzelfde merk voor dezelfde waren en diensten zonder het merk daadwerkelijk te gebruiken – is gebleken dat de inschrijving “te kwader trouw” is geweest. Deze uitspraak onderstreept het belang van “normaal gebruik” en toont aan dat het opnieuw inschrijven van het merk om de verplichting tot normaal gebruik te omzeilen weinig zinvol is.

Merkenrecht advocaat Rotterdam

Vragen over het recht op een merk? Of advies nodig over het merkenrecht? Yur helpt jou graag. Neem gerust contact op met advocaat Süreyya Soyçiçek of Margriet Kooiman van de sectie Intellectueel eigendomsrechten. Wij nodigen je graag uit op ons kantoor in Rotterdam.

Geschreven door:

S. (Süreyya) Soyçiçek
mr. S. (Süreyya) Soyçiçek Advocaat
Margriet Kooiman
mr. M. (Margriet) Kooiman Advocaat en partner

Gerelateerd nieuws:

De oppositieprocedure bij het BIOP
23 september 2024

De oppositieprocedure bij het BIOP

Iedere ondernemer kan ermee te maken krijgen; een bedrijf komt op de markt met een soortgelijke naam of logo. Wat doe je dan? Hoe kan je de naam va…

Lees verder
datalek
24 juni 2024

De juridische gevolgen van een datalek

Ondernemers die gegevens opslaan moeten rekening houden met een eventuele kans op een datalek. Denk aan het verlies van een USB-stick met niet-vers…

Lees verder

Terug naar overzicht