Pluimen.nl failliet verklaard

Op 18 februari 2025 heeft Rechtbank Rotterdam het faillissement van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Pluimen.nl B.V. (“Pluimen.nl”) uitgesproken. Daarbij is mr. P.C.M. (Patrique) Ouwens aangesteld tot curator en is mr. J.T.P. Pot benoemd tot rechter-commissaris.

Heeft u vragen? Op deze pagina vindt u een antwoord op de meest gestelde vragen met betrekking tot het faillissement van Pluimen.nl. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u een e-mail sturen naar: pluimen@yur.nl.

Gelet op de grote hoeveelheid betrokkenen wordt u vriendelijk verzocht om zoveel mogelijk per e-mail te communiceren.

FAQ – faillissement Pluimen.nl

1. Vordering

Ik heb een vordering op Pluimen.nl Hoe dien ik mijn vordering in?

U kunt uw vordering indienen via ClaimsAgent.nl, klik daarvoor op de volgende link. Bij indiening dient u de aard en omvang van uw vordering te vermelden en bewijsstukken van uw vordering bij te voegen.

Indien u aanspraak wil maken op enig bijzonder recht (bijvoorbeeld een pandrecht of eigendomsvoorbehoud), dient u daarvan schriftelijk en opgave te doen via ClaimsAgent.nl, dit onder vestrekking van alle relevante documentatie waaruit uw recht blijkt. Indien u een bijzonder recht wenst uit te oefenen ten aanzien van specifieke goederen dient u dat tevens via ClaimsAgent.nl kenbaar te maken.

Ik heb een bestelling geplaatst bij Pluimen.nl, maar ik heb geen bericht ontvangen van de curator. Hoe kom ik in contact?

Indien u recentelijk een bestelling geplaatst bij Pluimen.nl wordt u tevens verzocht uw vordering op Pluimen.nl kenbaar te maken via ClaimsAgent.nl. Indien nodig, zal de curator daarna contact met u opnemen.

Hoe lang heb ik de tijd om mijn vordering in te dienen?

In principe heeft u hier enkele maanden (te rekenen vanaf faillissementsdatum 18 februari 2025) de tijd voor. Vorderingen kunnen worden ingediend tot uiterlijk veertien dagen voor de dag van de eerste verificatievergadering. Doordat nog niet is vastgesteld wanneer de eerste verificatievergadering zal plaatsvinden, is het verstandig dat u uw vordering zo spoedig mogelijk indient.

Indien u aanspraak wil maken op enig bijzonder recht (bijvoorbeeld een pandrecht of eigendomsvoorbehoud), is het te meer van belang dat u uw vordering en uw bijzonder recht zo spoedig mogelijk via ClaimsAgent.nl kenbaar maakt.

Hoe weet ik of mijn vordering correct is ontvangen?

U krijgt een automatische e-mail van ClaimsAgent.nl waarin het verwerken van uw vordering wordt bevestigd. Via ClaimsAgent.nl wordt u vervolgens op de hoogte gehouden omtrent de ontwikkelingen van uw vordering.

Moet ik kosten betalen om mijn vordering in te dienen?

Nee, aan het indienen van uw vordering via ClaimsAgent.nl zijn geen kosten verbonden.

Welke bewijsstukken moet ik aanleveren om mijn vordering te ondersteunen?

Als leverancier van Pluimen.nl kunt u denken aan de overeenkomst die van toepassing is met (indien van toepassing) de algemene- en/of leveringsvoorwaarden en facturen.

Heeft u een Pluimen.nl cadeaukaart? Zie dan paragraaf 2 hieronder.

Indien u aanspraak wil maken op enig bijzonder recht (bijvoorbeeld een pandrecht of eigendomsvoorbehoud), dient u daarvan schriftelijk en opgave te doen via ClaimsAgent.nl, dit onder vestrekking van alle relevante documentatie waaruit uw recht blijkt. Indien u een bijzonder recht wenst uit te oefenen ten aanzien van specifieke goederen dient u dat tevens via ClaimsAgent.nl kenbaar te maken.

Hoe wordt bepaald hoeveel geld ik terugkrijg?

De verdeling van de beschikbare gelden verloopt volgens een wettelijk vastgesteld systeem, waarbij de curator eerst de kosten van het faillissement voldoet.

Na voldoening van deze kosten worden de resterende gelden verdeeld onder de schuldeisers. Daarbij geldt een wettelijke rangorde waarbij schuldeisers met een zekerheidsrecht als eerste betaald worden, gevolgd door schuldeisers met een wettelijke preferentie of voorrecht. Daarna komen de ‘gewone’ schuldeisers in aanmerking voor een uitkering.

Het bedrag dat u (mogelijk) zult ontvangen is afhankelijk van uw plek in deze rangorde, de totale ‘opbrengst’ vanuit het faillissement en het aantal schuldeisers in uw categorie. Via de openbare verslagen in het Centraal Insolventieregister kunt u de voortgang van het faillissement volgen. Ook wordt u hiervan via ClaimsAgent.nl op de hoogte gesteld.

Kan ik een claim indienen bij mijn creditcardmaatschappij of betaalprovider (bijv. PayPal, Klarna)?

U kunt mogelijk een beroep kunt doen op de beschermingsregelingen van uw creditcardmaatschappij of betaalprovider. Het is aan te raden hierover contact op te nemen met uw betaalaanbieder.


2. Cadeaubonnen

Kan ik mijn Puimen.nl cadeaubonnen nog gebruiken?

De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart. Tot nader bericht kunnen cadeaukaarten van Pluimen.nl niet worden verzilverd. Houders van een cadeaukaart worden aangemerkt als schuldeisers en kunnen, net als andere schuldeisers van Pluimen.nl, een vordering indienen in het faillissement via Claimsagent.nl. Op ClaimsAgent.nl vindt u een speciale tool voor het indienen van zo’n vordering.

Heeft u een ‘Pluimenkaart’ (2018 of later), geef dan de 19-cijferige kaartcode, evenals de 6-cijferige pincode op in de daarvoor bestemde velden.

Heeft u een papieren ‘Pluimvoucher’ (2018 of eerder), geef dan de vouchercode (9 tekens) door in de daarvoor bestemde velden. Tevens wordt verzocht om een foto van uw in Pluimvoucher bij te voegen.

Wat als ik mijn cadeaukaart al had ingeleverd, maar mijn bestelling nog niet heb ontvangen?

Dat hangt af van de specifieke omstandigheden van het geval. U kunt via ClaimsAgent.nl uw vordering bij de curator indienen. Vervolgens zal er contact met u worden opgenomen.

Kan ik mijn cadeaukaart inwisselen bij een andere partij?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. U kunt via ClaimsAgent.nl uw vordering bij de curator indienen. Hoe u dit doet, leest u hierboven.

Mijn cadeaukaart was een cadeau. Kan de schenker de vordering indienen in plaats van ikzelf?

Nee, alleen de rechthebbende van de cadeaukaart kan de vordering indienen in ClaimsAgent.nl. Hoe u dit doet, leest u hierboven.


3. Communicatie faillissement

Ik wil graag op de hoogte gehouden worden over de status van het faillissement van Pluimen.nl. Waar vind ik die informatie?

Tussentijdse informatie over de stand van zaken in het faillissement wordt niet op individuele basis gegeven, omdat dit een te grote belasting van de curator en kantoorgenoten oplevert. Die tijd (en dus kosten) zouden in mindering komen op het aan de crediteuren uit te keren bedrag.

Iedere drie maanden wordt een openbaar faillissementsverslag gepubliceerd in het insolventieregister van de Rechtspraak. De verslagen van Pluimen.nl vindt u via deze link. Geïnteresseerden kunnen de verslagen raadplegen voor meer informatie.

Hoelang gaat dit faillissement duren?

De gemiddelde doorlooptijd van een faillissement is minimaal een jaar, maar dit hangt in grote mate ook af van de werkzaamheden die de curator in het faillissement zal tegenkomen. Middels de tussentijdse faillissementsverslagen wordt inzichtelijk gemaakt welke werkzaamheden de curator heeft verricht en welke werkzaamheden nog zullen volgen.

Ik heb interesse in de activa uit het faillissement van Pluimen.nl. Waar kan ik mij melden?

Indien u interesse heeft in (een deel van) de activa van Pluimen.nl kunt u een e-mail sturen naar pluimen@yur.nl

Mededelingen


Informatie

Faillissementen Datum uitspraak Faillisementsnnummer
Pluimen.nl 18/02/2025
Naampluimen.nl faillissement
Datum uitspraak18-02-2025
Curator / bewindvoerder:mr. P.C.M. (Patrique) Ouwens
Statusopen

P.C.M. (Patrique) Ouwens


mr. P.C.M. (Patrique) Ouwens
Specialisaties Ondernemingsrecht
Insolventie en herstructurering
mr. P.C.M. (Patrique)
Ouwens
Advocaat en partner

P.C.M. (Patrique) Ouwens


mr. P.C.M. (Patrique) Ouwens
Specialisaties Ondernemingsrecht
Insolventie en herstructurering
mr. P.C.M. (Patrique)
Ouwens
Advocaat en partner

Advocaat


mr. P.C.M. (Patrique) Ouwens
Specialisaties Ondernemingsrecht
Insolventie en herstructurering
mr. P.C.M. (Patrique)
Ouwens
Advocaat en partner